tips i kommunikation

man ska alltid försöka vara i den "gröna" zonen... i en konflikt är det lätt att man hamnar i den "röda" zonen... då tappar man allt sunt förnuft, humorn, 1/3 av ordförådet mm mm....

Säg :Låt oss undersöka detta ...i stället för // Ingen vet ngt om detta

Jag har varit oklar... // Du har inte förstått
Jag kan ha gjort fel...// Det är inte mitt fel
Jag är OK men kan bli bättre...// Jag är inte sämre än andra
Vi uppfattar nog detta olika...// Där har DU fel
Det finns troligen ett bättre sätt...// Så har vi alltid gjort

När vi kommunicerar med andra är det inte våra egna avsikter med vad vi säger som avgör innebörden, utan hur det tolkas av mottagaren (gensvaret).
För att veta om det vi kommunicerar ut till andra uppfattas så som vi avser krävs det att vi är lyhörda.
Då ka n vi hela tiden justera och anpassa vår kommunikatiosstil så att den ligger på rätt frekvens för mottagaren.

Att säga: "Du är otrevlig", " du har fel" eller "du måste förstå" är exempel på meningar som som skapar låsningar och ger ytterligare en diemension på konflikten.
Den typen av utrop är yttryck för din tolkning av verkligheten och den tolkningen är inte nödvändigtvis delad av den som du angriper.
Lägg energi  på problemet du upplever av en människas beteende i stället för att angripa personen.

Gammalt talesätt:
"man ska behandla andra så som ma n själv vill bli behandlad" och det är ju mkt bra grundprincip.
Problemet för många människor verkar tolka innebörden av det talesättet som;
" Såhär vill jag bli behandlad, alltså vill du det också!"

go natt... nu orkar jag inte tänka mera...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback