träning och lugnande signaler

Jag satt och funderade i höstas...vad gör man åt folk som använder för hårda tag på sina hundar, vad kan jag bidra med osv...
Frågade eller jag mer eller mindre tvingade Maria L att hon och jag skulle ha en kurs i Lugnande Signaler...men när vi pratat lite kom jag på....men jag har ju en kompis som är expert inom detta så varför inte ta hit henne i stället...Sagt och gjort...
Kattis Järv från Ljusdal kom.... Igår hade vi kursen..
Summan av kardemumman....jag tycker att trots att jag försöker jobba med dessa signaler och även lära ut dom på mina kurser jag har haft mkt nytta av kursen...jag fick lite tankeställare....och ska verkligen ta till mig av mina lärdomar idag....vi fick också lära oss att smeka , klappa hund...
Det härliga är att nu sedan jag fått krutov så har jag använt detta för å få honom lugn och det fungerar alldeles utmärkt med dessa klapp och smek...nu var det inte exakt lika "tag" som Kattis lärde ut men huvudsaken hunden gillar det och det ger resultat.

Ngt som Kattis poängterade flera ggr som många många djurägare inte vill ta till sig... att få bort stress, problem, pipiga hundar.....det första som gäller...
NR 1....TA REDA PÅ VARFÖR, ORSAKEN
NR 2.... Låt det TA TID
NR 3.... AVSTÅND
De flesta vill inte ge sina djur/hundar denna TID....det ska gå på 5 röda sekunder.
Många har svårt att ta till sig att det kanske är ägaren själv som skapar det ev problemet....

Jag tycker det var en bra kurs och för mig gav det mersmak att fortsätta jobba vidare med detta.
Tack Kattis...

Nu ska jag packa ihop mina grejer och åka till plantskolan å träna hundar...vi har träningstid mellan kl 11,00-13,00 ...HÄRLIGT.
Sedan blir det att skynda sig hem fort som fan för kl 14,00 är det bandy....och kl 17,00 har sonen bandyträning...där emellan ska jag hinna fixa mat och rasta hundar mm......så jag vet nog vad jag ska göra idag ;-)

Ha en bra söndag....för det tänker jag ha...tjoho

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback