lilla kocco vännen...

Har haft fullt upp så jag har inte haft tid att skriva... sitter nu å väntar på en massa fakturor ska skrivas ut så jag skyndar mig å rapportera lite här;-))

Upptäckte i söndags att koccos framtänder var delvis utslagna i överkäken... de små inciciverna (stavning osäker)
Jag blev ju förskräckt!... frågade henne vad hon gjort  eller vad som hänt...
När kocco äter så är hon vild... ser ut som hon inte fått mat på 14 dagar...  hon hugger i sig maten till följd av att tänderna slår i matskålens botten. Detta regelbunda slag mot tänderna har nu gjort att de gått av....
Jag tänkte på att den morgonen så slickade hon i sig vattnet först... jag minns det så väl för det var lite olikt henne.... det ilade väl som fan.

Vi bokade tid hos veterinären och fick lämna henne där över dagen då de skulle röntga tänderna på henne och ta bort de som var skadade.
Tack o lov så var 3 tänder nästan friska innuti... bara en som var rejält skadad. Så det blev bara en tand denna gång som opererades bort... Förhoppningsvis så får hon behålla de andra tänderna.

Oj oj stackars lilla vännen hur dålig hon var när jag hämtade henne och hela kvällen. Hon kunde inte hålla tätt, hon kunde inte hålla sig varm, mm mm så jag fick bädda om henne ohc lägga på fällar mm. Blicken så tom så tom...

Men när jag skulle ge krutov mat då var hon minsan på benen... hon for upp från bädden... stannade efter 1 meter, man såg hur ögonen stod i kors ohc hur hon vinglade ... MEN MAT skulle hon HA! punkt slut.
Hon slängde i sig maten precis som vanligt... hon hade ju bedövning så hon kände väl inget... lika i morse... det riktigt tjongade i matskålen... puh svett...

Jag får sätta mig och försöka prata med henne .... få henne att äta försiktigt... Det blir min uppgift... En viktig sådan... lyckas jag där då är jag bra;-)) fniss fniss....
Fortsätter hon så ryker hennes andra tänder inom en snar framtid...

Kocco har inte alltid ätit så där... hon är normalt försiktig.... fick en känsla av att hon kanske är hungrig så hon blir rädd om maten.... ungefär så länge som hon har hållt på att slänga i sig maten så var det nog när jag började trappa ner hennes träning.... = mindre belöningar och i och med det mindre i buken... Men jag har ökat på hennes mat när jag minskade på träningen ... låter motsägelsefullt  jag vet,.... Men tränar jag henne mkt så får hon mycket go saker för mat är det ända hon tar som belöning... å då fick jag minska på maten för att hon inte ska rulla fram.... å nu när jag inte tränar henne fullt ut så får hon ju då mindre godis.. osv.. men det kanske inte räcker...får öka maten mera .... 
Ja ja ..ett snack också så får vi se om vi får rätsida på hennes ätande.

Fick ställa in djurprat eftersom jag inte kunde lämna henne ensam hemma...  Men natten har gått bra och i morse så var hon pigg å glad. Å hungrig fniss fniss....

I dag blir det väl en liten promenad och så ska jag till klubben och hjälpa några komma igång och hantera en klicker... det ska bli kul.
Dagarna går så fort.. jag hinner ingenting känns det som...

Fick precis ett mail från en kompis som ska på andlig träning på lördag... som hon håller på med regelbundet...
DEN biten saknar jag men jag får fan aldrig tid... jag förstår inte. Vi får se hur det går... 
Fan att ma nmåste jobba hörrni.... tänk om man bara kunde göra såna saker som är roliga! fniss fniss...


kramar om

Kommentarer
Postat av: EIF-supporter nr 1 i Småland

Ojdå! Stackars Kocco då. Hoppas verkligen att du får henne att förstå att hon inte behöver kasta sig över maten så där! Vad beror det på? Upplever hon att hon fått mer konkurrens om maten på nåt sätt? Krama om henne från oss här nere (och övriga familjen med förresten)

2007-10-24 @ 12:36:57
Postat av: Kajsa

åh, stackars lilla vän. hoppas verkligen att du kan prata med henne så att hon förstår. lycka till. vi smålänningar håller alla tummar för er två :)

2007-10-26 @ 08:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback