återigen prat om namn

Nu verkar det vara på tapeten igen ang kommun namn.... Vår kommun heter Ovanåkers kommun.... Vem vet vart Ovanåker ligger????
Ovanåker är en liten go håla 5 km från Edsbyn.....

Nu vill vissa att vi byter kommun namn till Alfta Edsbyns kommun... i mitt tycke än värre....
Alfta är ett samhälle ca 1,5 mil från Edsbyn, jättefint på alla sätt och jag är där emellanåt och handlar... har många vänner där. (Alfta har en gång tillhörd Bollnäs kommun)

I min tanke värld ska kommun heta Edsbyns kommun.... den ort som är störst inom kommun gränser......
Och till på köpet har ett mycket starkt varumärke idag fortfarande genom tillverkning av skidor och stolar en gång i tiden och givetvist genom bandyn.

Jag som är ute och tävlar hund ganska så mycket runt omkring i landet... det första de frågar eller pratar om med mig är..... att vi har ett så bra bandy lag !!! Många säger att de inte är intresserad av sport men Edsbyn hejar de på i bandy.... och det andra är.... gör ni skidor än?... jag har ngr edsbyskidor hemma säger dom.

Jag och Ulf var i Eugypten för dryga 1 år sedan. Ulf hade en EIF lag tröja på sig en dag.... Hjälp vad många svenskar som kom fram och pratade om EDSBYN och vad otroligt duktiga vi är i bandy mm mm
Edsbyn har ett stort PR värde och den som inte fattar det borde söka hjälp;-))) (lite på skämt) DE kunde inte förstå att vi inte hette Edsbyns kommun och tyckte det var storfjantigt att några propsade på Alfta Edsbyn... när vi berättade att ett namnbyte har diskuterats, dumaste de hade hört...

I vilken annan kommun i Sverige har de dubbelnamn? Där heter kommunen efter de n ort so m är störst. Och vart sätter man gränser på hur många "orter" som ska vara med i namnet? Blir det inte orättvist om bara Alfta får vara med, Långhed,  Voxna då och Svabensverk , mfl ?
Kan ni tänka er om Bollnäs skulle heta.... Arbrå- Bollnäs-Hertsjö kommun bara som ett exempel... eller som i vimmerby där jag bott.... Gullringen-Södravi-Frödinge-Tuna -Vimmerby -Lönneberga kommun...Där är de smarta och låter Vimmerby heta Vimmerby,......  Vem känner inte till Emil i Lönneberga och Astrid Lindgren?....

Var och en ska rannsaka sig själv och fundera på Varför TRIGGAS ni av att vår kommun skulle få namnet Edsbyns Kommun ? Varför triggas man av att inte Alfta skulle få vara med i kommun namnet...

Det sitter hos en själv.... en ren och skär egoism och lillebrors synderom....
Om alla kunnde se till Kommunens bästa , se med ögon utifrån inte deras egna, se på detta utan att lägga sina egna känslor ohc värderingar i...
Underbara ALFTA kommer alltid att vara underbara Alfta förde.... lika väl som Södravi i vimmerby... de tappar ju inte sina ortsnamn bara för att kommunen heter ngt annat... det har ju gått bra med ovanåker ju....

Varför t riggas alla igång på detta...? rannsaka er själva....
Om inte byn kan heta Edsbyns kommun då tycker nog ajg för att inte diskrimenera hela vår kommun att alla orts namnen ska vara med ;-))))
Men tänk till lite ohc var inte så fjantig....

fniss fniss... ja nu har jag väl satt i gång något men det är mina funderingar och så här tycker jag... som en inflyttad Edsbybo med rötter härifrån.
Man ska dra nytta av framgångar i vår bygd, Woxnadalens Brukshundklubb som den hette en gång i tiden.... bytte namn efter första SM guldet till Edsbyns Brukshundklubb....
Vi hade pratat om det tidigare men ej slagit till... NU blev det aktuellt och vi pratade om att Woxnadalen var det heller ingen som visste vart det låg,... alla frågade mig vart jag kom i från.....
VI hade få anmälningar till våra tävlingar ...FÖR VEM ??!! visste vart Woxnadalen låg när de tittade i tävlingskalendern.... inte många...
I och med att vi bytta namn till Edsbyn ökade antalet starter till våra tävlingar och när jag är ohc tävlar frågade de aldrig mera om vart jag kom i från... de bara pratade om våra framgångar på bandyplan och tycker att en sådan liten ort är värd all framgång och de är mäkta imponerad....

Det är jättekul att höra tycker jag som jag nu delar med mig av....OCH jag vet att några där ute triggas igång av vad jag skriver och att det handlar om namnbyte och bandy....


MEN fråga er själv varför ??? varför triggas ni???.... vad är det hos er som gör er så upprörd över det? och när ni har tagit reda på det.... borde ni ha ändrat attityd... tror jag....

många kramar om.... som hoppas ni inte sätter kaffet i halsen nu.... :-)))


Kommentarer
Postat av: Scaniatjejen

Ja nog verkar det mest självklart att kommunen ska få namn efter dess största ort, och särskilt som Edsbyn är så pass känt. Himla konstigt att det ska ge upphov till protester. Härligt att höra att Stockholmsresan var bra och intressant att få del av lite av vad ni fick höra! Tar glatt till mig det där om att bestraffning inte funkar, har aldrig varit särskilt bra på att bestraffa.:-) Nu har jag äntligen svarat på ditt mail, ber om ursäkt att det tog tid. Av alla tillfällen mailen ska krångla! Tusen tack för alla goda råd, ska nu iväg och inhandla olika sorters belöningar.:-) Kram!

Postat av: Cissi

Alla vet väl var Ovanåker ligger.. ;o)
Jag kan i och för sig inte förstå varför man måste byta namn. Är det för att folk ska veta vart det ligger? Kanske man skulle ändra taktik och marknadsföra kommunen mer...
Men ska man nu byta namn på en kommun så borde det ju bli till dess största ort.

2008-04-09 @ 20:20:46
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Anna

SJÄLVKLART ska det heta Edsbyns kommun, inget snack som saken ;)

2008-04-10 @ 12:54:46
URL: http://chana.blogg.se
Postat av: Ragnvi

Minns faktiskt lite när Bollnäs o Alfta separerade!
Ovanåker - finns säkert en förklaring varför det blev just det, en kanske kan vara stora, jordägande, bestämmande bönder samt kyrkans makt?
Skulle banne mig vara lite kul o läsa om det här...

2008-04-10 @ 16:10:27
URL: http://Rankans.blogg.se
Postat av: Carina

Hmmm....som Alfta bo tycker jag faktiskt det ska i rättvisansnamn heta......Edsbyns kommun..förvånad eller ;)
Kan ju bero på att jag inte är infödd Alftabo som gör att jag tar det lättare än många andra på den frågan.
Håller med dig att det är möts med frågetecken när man är på vift och man säger att man bor i Ovanåker. :/
Men vi ska inte smygbyta namn intern av tjänstemän
bara för att det är en hetfråga politiskt....någon kan ju tappa väljare i någon av tätorterna bara för att det blir fel namn deras parti står för.
Nä fram i ljuset och våga stå för var vi står i namnbytar frågan.

2008-04-10 @ 21:43:38
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Carina

Hmmm....som Alfta bo tycker jag faktiskt det ska i rättvisansnamn heta......Edsbyns kommun..förvånad eller ;)
Kan ju bero på att jag inte är infödd Alftabo som gör att jag tar det lättare än många andra på den frågan.
Håller med dig att det är möts med frågetecken när man är på vift och man säger att man bor i Ovanåker. :/
Men vi ska inte smygbyta namn intern av tjänstemän
bara för att det är en hetfråga politiskt....någon kan ju tappa väljare i någon av tätorterna bara för att det blir fel namn deras parti står för.
Nä fram i ljuset och våga stå för var vi står i namnbytar frågan.

2008-04-10 @ 21:45:57
URL: http://goldiesmatte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback