....prosit....

Detta hittade jag hos soffie... som jag fått lov att ta... tycker det är lite små kul..


Enligt gammal folktro hade man en föreställning om att onda andar flyger in och ut när man nyser. 
Genom att säga prosit, som betyder något i stil med "må det gynna dig", önskade man istället att goda andar skulle flyga in.
Många människor trodde att en nysning var något som framkallades av högre makter, djävulen som kom på besök , eftersom det är en reaktion man inte själv rår över.
 För att försäkra sig själv och den nysande om att nysningen skulle vara till det bästa kunde man på vanlig svenska säga Gud signe eller med en folkligare form gussine, liksom Gud hjälpe.

Många trodde också att om man nös betydde det  att ens fiende nämner den personens namn. Att säga prosit avskrämmer oturen.

Prosit är  latinskt som betyder 'må det leda till något gott'.

"Hoppsansa, nu blir jag bra!
Atschi, atschi, atschi, prosit!
Hoppsansa, nu blir jag bra,
det nös jag på", sa tomtegubben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback