JAAAAA

VI klarade det !!!

Krutov och jag klarade TJH 1 FV (tjänstehund 1 flygvapnet)

Inför detta prov har jag varit rejält byxis måste jag erkänna... bara en gång tidigare har jag varit så här nervös...
Natten mellan torsdagen och fredagen drömde jag mardrömmar (det lilla jag fick sova hann jag drömma) Morgonen fortsatte med en jäkla massa panik ohc strul... (går inte in på allt som hände för sjukt fniss)

Kl 12,00 ger jag upp, jag packar ihop på jobbet och åker hem... jag är SÅ KLEN. Ringer min granne och pratar lite och hon skrattar för detta är inte likt mig att vara på detta viset...
Kloka grannen säger.... Kats, packa allt ohc ge dig av till provplatsen så du kommer på plats, då kommer du att lugna ner dig för du är sådan... Du vill alltid ha kontroll och vara ute i god tid... packa och ge dig i väg...

När hon sa dessa ord kände jag hur klumpen i magen började luckras upp...  Jag packade det jag skulle ha med mig...Ulf kom och hämtade kocco ( tusen tack älskade för att du hjälpte mig med kocco) och jag begav mig.
När jag väl var framme så kände jag...Fan vad härligt... detta kommer att gå bra...

Jag byggde kojan åt krutov då basen redan var i ordning så det var bara att göra det skönt för honom.

Första natten fick han dock sova med mig inne i förläggningen... Men sedan började allvaret...

Kl 8,00 veterinärbesiktning, hanteringsövning mm och sedan var det tack och hej... baschefen tog honom till basen och jag fick inte träffa honom förrän 30 minuter innan varje arbetspass...

Han skötte sig exemplariskt i basen ( det gjorde alla kelpisar som var med, 4 st)

Vårt första pass var kl 13,00 i den jävulusiska hettan !!! det är sällen jag klagar men då var det olidligt även för mig.

Vi skulle patrullera i 2 km... skulle ta mellan 1-1,5 timme...
Det gick galant...
Varje moment måste uföras exemplariskt och man hade bara ett försök för att få fortsätta provet... så misslyckades man med en liten grej på patrullstigen så var man körd ...
Men vi klarade det och fick fortsätta... YES vad härligt. Pussa på krutov och vattnade lite och baschefen hämtade honom till basen igen....
Tyvärr föll 3 hundar i från efter första momentet.

Stillastående bevakningen på kvällen i en hel timme gick mkt mkt bra.... alla hundarna skötte sig så jäkla bra så domaren sa att det var bland det bästa han sett... jätte kul....

Under natten föll ytterligare en hund i från... så på morgonen när vi fick hundarna kl 07,00 så var vi bara 3 kvar som skulle genomföra ett spårprovet.

Ett 2 km långt spår genom all tänkbar terräng...
Jag fick tilldelat ett område som var ca 400 m x 200 m , där jag fick reda på att ett antal "terrorister" gått igenom detta område och vi skulle försöka hitta ett spår och följa upp det i ca 2 km.

Tempot skulle vara som på patrullstigen 100 meter på 3 minuter.... sedan skulle vi ha ett antal stillastående bevakningar under spåret. Alltså ta bort hunden från spåret ohc sitta och bevaka en stund....
Hundarna skulle ha passiv markering på ev föremål som låg utlagd. Vi höll på i ca 1 timma och 15 minuter.

Detta är oerhört tufft för hundarna när de har belastats med allt arbete dagen före och legat i bas .... det är tufft för dom...

Jag har aldrig varit med om något så tufft för hunden någon gång....
Men krutov klarade detta och jag måste säga att jag är otroligt stolt över honom....


Summan av detta ... 7 starter, 3 klarade provet.

Ett mkt bra arrangerat certprov, mkt trevliga människor och mkt mkt god mat...tusen tack alla som bidrog till detta.

Kommer bild på krutov om mig.. fick en sådan fin present av krutovs uppfödare... som ni ska få se snart:-)

Kommentarer
Postat av: Nettan

grattis till dig och krutov, jätte bra jobbat,nu har ni fått lön för mödan.

2008-05-12 @ 10:34:31
Postat av: Iréne

grattis.. :D

2008-05-12 @ 15:31:35
Postat av: Anonym

Grattis igen!! Vilken prestation! Tänk att blev "hund" av illbattingen Krutte tillslut :)

2008-05-12 @ 19:57:30
Postat av: Mia

Vilken prestation! Det är bara att gratulera å det varmaste *L*

Postat av: Jenniefer

GRATTIS!!!! Vad roligt, så duktiga ni är! Kram till dig & krutov :D

2008-05-13 @ 20:30:32
URL: http://canovills.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback