lite tankar och funderingar

Om man har rätt sorts vänliga men bestämda energi, förmågan att skapa och hålla tydliga regler och gränser så accepterar nästan alltid hunden en som flockledare.

VI människor är lite speciella för vi är det enda flockdjur som ger belöningar för att visa kärlek... vi kan säga till våra barn...
Eftersom ni har varit så snälla och duktiga i dag så åker vi och badar, eller köper godis mm
Vi arrangerar födelsekalas till våra barn mm...

Men i djurvärlden köper inte ledaren någon pipleksak eller ordnar kalas eller belönar för gott uppförande i flocken.
En ex djurmamma belönar inte sina valpar för att de följt henne hela dagen eller uppfört sig väl... Belöningen  för dom är att flocken flyter på så störningsfritt som möjligt. I djurflocken är gott uppförande och sammarbetsvilligehet resulterar automatiskt i " belöningen" så som mat, vatten, lek och sömn.

Vi berömmer, ger godis och leksaker och försöker få djuren att tycka om oss men agerar vi inte lugna, säkra och trovärdiga ledare innan vi ger dem allt det här.... då får vi aldrig ordning på vår flock...

Om vi kan vara ärliga mot oss själva så är det ju oftast så att det är våra egna behov vi tillgodoser först och främst och inte hundarnas. För VI behöver den där ovillkorliga, förbehållslösa och totala kärlek och tilliten.


Självklart hjälper det inte alltid att vara så där lugn och duktig bla bla bla ledare FÖR om en hund som är född med anlag och energi för dominans så är det ju svårare  och tar lite längre tid att acceptera att en ex människa tar på sig ledarrollen. En sådan hund är inte gjord för att följa men hans instinkt att leva i en harmonisk och fungerande flock är ändå starkare än driften att regera allt och alla.

En väldigt dominant hund av en stark ras med hög energinivå bör / ska inte vara tillsammans med en männniska som inte har psykisk styrka, energi och kunskap att hantera en sådan hund.


Jag klarar inte en sådan hund. Tycker det är jobbigt som det är med mina två busar;o)


En ledare ska utstråla en säker, lugn och bestämd energi.... en ledare har stolt, dominant och alert hållning.
(Brösten framåt, öronen är spetsade  och svansföringen är hög.)

Vi människor har mkt stor och utvecklad emetionell (stavas det så ?) energi, vi har förmåga till medkänsla och kärlek.
Men för andra arter än människan tolkar de denna energi som svag... kärlek är svag energi. Djur förljer inte sådan energi, de följer inte en "medlidandeenergi", de följer inte gulligull energi, de följer inte en uppskruvad och stimmig energi,.... de vill ha en säker, lugn, bestämd och balanserad energi....

Grymhet existerar inte i djurens värld. Dominans har inget med översitteri att göra.  Undergiven handlar inte om överkänslig eller oduglig det handlar om att en individ har en följsam inställning.
Vi har så lätt att ta dessa ord och sätta mänskliga värderingar i...

Men översätter vi detta i vår värld så finns det hos oss också men inte som ni kanske tänker och tror...

Hur skulle det se ut om de anställde på ICA kommer och går som de vill, tog 3 tim lunch, argumenterade om allting, både med varandra och med chefen... DET skulle bli otroligt rörigt, det skulle INTE fungera.
Man kan ju heller inte kalla en anställd som kommer i tid till jobbet och är omtyckt av arbetskamraterna och sköter sitt arbete  på bästa sätt för feg eller undergiven?! EN sådan kallar man för samarbetsvillig mm mm
För att man ska kunna tala om lagarbete så måste någon vara beredd att vara "undergiven och följsam"...

Nä hörreni...NU orkar jag inte vara så här seriös längre... usch.. tristessen kommer över mig... Det tar på krafterna att försöka skriva ordentligt... nä så slut jag blev.

Tänk jag låter kanske så duktig och förnuftig...fniss men se de är jag inte... jag får jobba på min ledarroll hela tiden... NOG för jag är ofta lugn och kanske ofta balanserad.. men jag är inte alltid bestämd och koncekvent... där brister det för mig... I VISSA sitvationer är jag det men inte alltid ...

glad påsk glad påsk glad påsk  på er alla !


Kommentarer
Postat av: Mia

Det där vet jag ett antal människor som skulle behöva läsa! L

Riktigt glad påsk till dig också!!! Kram!!!

Postat av: Anna

Mmmm det ligger mycket i det här du..som sagt inte alltid lätt men man jobbar väl ständigt på att vara en god människa lugn o fin..aha..våren har hittat upp till er..härligt härligt..då blir det väl långpromenad med hundarna jan jag tro..kram på dig och ha det gott.

2009-04-10 @ 08:54:54
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: maria

Så sant, så sant....

Måste bara få säga att det känns mycket konstigt att inte vara tillsammans med dej under påsken. Det är ju tradition sedan många många många år att vi träffas då! Många KRAMAR!!

2009-04-10 @ 10:19:20
URL: http://tootoolah.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

Jätte bra skrivet!

Glad påsk på er!

2009-04-10 @ 12:11:06
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Carina

Sanna ord du printat ner, bra skrivet!

Enl tjejen hos polisen händer det att de kommer med 5 år gamla leg och ingen har upptäckt att tiden gått ut så mina 6 månader var inte slls mycket enl henne!

GLAD PÅSK till dig :-)

2009-04-10 @ 12:53:50
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: soffie

så sant så,

GLAD PÅSK till dej med min bloggvän

2009-04-10 @ 19:25:21
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anne-Marie

Sant och tänkvärt, Man försöker ju vara ledare, men det är svårt, man är ständigt inkoncekvent, tyvärr...



//a

2009-04-12 @ 20:47:01
URL: http://amabiles.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback