Tankar kring träning :D

-Du tänker nästan rätt men du tänker lite fel
-Han borde ingenting,... han kan bara det matte har lärt honom.
-Man tränar i en viss attityd, å när man tävlar så av ngn anledning byter man attityd. Hur kan man då förvänta sig att det ska gå bra?
-Hunden tänker: Hur dåligt kan jag göra å ändå få min belöning.
-Finns variation = ingen fara
-Finns ett mönster = inge bra
-Hitta motivationen = ökar tekniken
-Vilja eller veta? Vet hunden vad den ska göra eller vill den bara veta, det är frågan.
-Bättre att hunden höjer sin energi inför skallet,.. inte att vi försöker höja hunden,... då blir det ofta mer stress.
-Tänk de 2 tankarna: belöning och uppgiften
-Om en liten del av mig tänker på publiken så får ju inte hunden 100% fokus

Nu doftar det kaffe... jag stänger för idag.
Ha en bra söndag.

Go Qasper som liten, första veckan jag hade honom som ca 5 månaders valp



Kommentarer
Postat av: maria och aston

Så bra formulerat!!! Det just det handlar om - belöning, motivation och att aldrig göra det för svårt! En guru jag känner säger att man ska öka svårighetsgraden så lite att hunden inte märker det - då behåller man intensitet och motivation och säkerhet! OCH all fokus ska hunden ha på tävling! Det är det minsta vi kan göra för våra vänner när dom ska prestera för VÅR skull!

Kram och det var så kul att träffa din Qasper idag men vi saknade ju DIG så klart!!!!!

Postat av: Mija

Ja det var sanna och tänkvärda ord, visst tycker man måna gånger det borde de kunna ;-)

2010-09-06 @ 15:03:13
URL: http://plogflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback