Hundhelg utan dess like

Ja här på bloggen är det tok lugnt MEN i mitt liv är det INTE lugnt. Jag hinner inte med att uppdatera så som jag vill.

Fredag morgon kl 6 åkte jag söderut mot Morgongåva där jag stannade till en stund och minglade och handlade av min "trimfröken". Alltid lika kul att vara där :)

Efter ngr timmar åkte jag vidare till Uppsala brukshundklubb där en nära hundkompis som tillhör mitt gäng som tränar för Svartberg mötte upp. Hela dagen ägnades åt lydnadsträning.
Mkt fin information fick jag. Qasper blir osäker i ny miljö när kommendering läggs på. Men efter ett litet tag så släppte spänningen och han gick jättebra. Blev ett mkt mkt bra träningspass med fin information.

Fredag em/kväll ägnades åt teori i freestyle ! åh herregud så kul det var. Vi var ett härligt gäng som efter sommarens OR läger där freestyle  stod på föreläsningsschemat en dag blev så peppade att vi bokade upp en instruktör. Nu var det dags.
Hela lördagen ägnades åt just freestyle. Så mycket man kan lära sig och använda till lydnadsträningen.
De vi fick lära oss under denna dag är vad en kurs på 8 veckor innehåller :) Så korvstoppning var bara förnamnet :)

När det blev kväller var det dags för nästa uppdrag. Åt smedjebacken !
Ett lydnadsgäng som kommer att satsa lite mera i vinter. En seriös och stor satsning på lydnadsträning.
Vi kommer att samlas 4 helger i vinter med massor med lydnadsträning.



Så bra träning det blev. Qasper återigen störd i den nya miljön men så bra det blev. Redan hans andra pass gick han så mkt bättre och jag började känna igenom min gokille.

Häftigt också att se hur hundarna påverkas i just den här miljön. Ex. Jag gjorde en inkallning med Qasper där han tog ett skutt mitt i sträckan. Vi alla kliade oss i huvudet. Gjorde om och samma fenomen kom. 3e försöket såg vi alla att han hoppade över de vitmålade linjerna i gräset... se ovan.

En hund såg inte konan som vi hade ställt på en linje. En röd kona. Vi kan tycka att det syns jätteväl men för hunden.
Hade också ställt upp 2 st rutor men ställt dom diagonalt i hallen, alltså ej längs med en vägg eller linje. Qasper fixade inte detta, mkt svårt för honom.  Fick till ngt lyckande med lite hjälp. Så här ska tränas rutor som står diagonalt.

Så mkt bra information fick jag och en kanon helg för både mig och Qasper.

Summan av detta. Trots 3 dagars hårdträning och Qasper mkt trött egentligen så presterar han bara bättre och bättre och han har mkt mkt bra attityd. Han är så villig att jobba.

Nu ska vi träna mera i nya miljöer mm så han känner sig säker redan från första stund.

En ny spännande vecka ligger framför våra fötter. Bara att gripa tag i den.

Må så gott

ett stycke Qasper som så gärna frivilligt hoppade upp i skottkärran när jag körde... han brydde sig inte om att det vinglade... sicken go kille. Kocco fick jag muta upp och snabbt hoppade hon ner... nä hon gillade det inte :)


Kommentarer
Postat av: ejmis

Vilken härlig bild på Q där i lövhögen!!

Han matchar höstlöven perfekt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback