björnen sover björnen sover...INTE

image356

image357

image358


Jag och grannen rastade hundarna i närheten av hundklubben i dag på förmiddagen... vi höll på att ladda inför vårt lydnadsprov (som man måste göra innan certprovet om man inte hunnit med bruksmeriterna före) i allafall gick vi där och upptäckte att hundarna var SÅÅÅÅ intresserad av något spår... de gick där och sniffade... ohc ville följa efter...
Vi gick dit och tittade och det var fina björnspår!!! inte purfärsk men inte så värst länge sedan heller det såg man för vi har ju haft snöfall här mest varje dag så det var inte länge sedan som sagt.... vi fick lite kalla kårar faktiskt för vem vet hur nära han var då....??
Vi vände och jag ropade på krutov som var så intresserad och hade gärna gärna velat följa efter spåret men innan han lydde på min inkallning stannade han upp sänkte nosen i spåret och sa WOFF med grov stor röst:-) och så tvärvände han och kom glatt.... .... precis som han sa
- mig skrämmer du inte !... men jag måste lyda matte nu... :-)) fniss


Det ser ma n i allafall att våra hundar är så van björn lukt nu så de blir inte rädd längre.
Vi åkte till hundklubben och jag visade korten för flera st... då en kom nyfiket och frågade... å har du hittat vargspår?..nä björn svarade jag...
Äsch det är väl inget...Vi har ju björn på tomten nästan varje dag ... vi är så van....

Så är det att bo på landet.... där får man banne mig finna sig i att ha björn i trädgårdarna som välter soptunnor mm mm ... där får man finna sig i att ha varg strykandes i närheten och lika så lo djur....

Detta är något storstads människorna inte riktigt förstår... tyvärr.... de vill ha alla djuren kvar....

Jag vill inte !! utrota dessa djur absolut inte ... jag är en sådan som alltid tar dom i försvar... MEN jag tycker inte folk ska behöva ha dom i sina trädgårdar... det tycker jag verkligen inte....

Ja ja... lydnadsprovet för grannen och mig och våra hundar gick KANON...så nu får vi göra certprovet....
(certprovet = "arbetsprov" för att visa militären att hunden är duktig arbetshund,...enkelt beskrivet)

Arbetsprovet innefattas av flera moment som sträcker sig över 2 dagar.

Hunden ska visa tillgänglighet mot andra männsikor,
Hunden ska bo i basläger ute i koja.
Hunden ska hitta ett spår och följa det i ca 1 km och markera ett antal föremål utefter spåret.
Hunden ska kunna patrullera efter en "stig" i 1 km och utefter stigen använda luktsinnet och hörselsinnet för att visa om det är "krigare" ute i skogen...
Hundarna ska arbeta tyst ,...alltid!
Hundarna ska i mörker sitta och bevaka i 1 timme och visa  att nu är det någon som går där ute i skogen......

i stora drag är det så...

ha en bra dag:-))


Kommentarer
Postat av: Anna

Himmel det verkar lite scary tycker jag. Björnen kan hålla sig i skogen. Vad härligt du har med hundar o friluftsliv.

Postat av: Carina

Men gud va häftigt, riktiga björnspår verkligen!!
Som en riktig bloggare så hade du såklart
kameran med dig också :-)

2008-04-12 @ 21:13:33
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: Carina

Spännande med färska björnspår...men nog skulle mitt hjärta slå lite extraslag, allra helst om man har äventyrslusta hundar med sig :/
Man vet ju inte på vilet humör de är på efter en lång vinterdvala.

2008-04-12 @ 23:26:31
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Anna

Hejsan.
Låter spännande med björnspår, själv får jag aldrig se något sådant =( trots att vi bor i "skogen". hi hi
Ett STORT STORT GRATTIS till dig och Krutov som klarat lydnadsprovet!!
Fast de visste vi att ni skulle göra, ni är ju så duktiga.
Kjam Anna

2008-04-14 @ 09:01:41
URL: http://roosarnashemsida.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback