träning mm

Gårdagen bjöd på en mycket bra föreläsning, närmare 3 st egentligen. Den första handlade om människor och empati ( jo vi var på föräläsning för hundinstruktörer  och om hund fniss)

Det visade sig att känslor smittar... om man visar en bild på en glad människa så blir den som ser bilden glad, visar man en ledsen så blir man ledsen osv...

Forskning på möss har gjorts... om en mus råkade illa ut ex fick en el stöt... så reagerade de andra mössen med. Men dessa reaktioner gjordes bara om de kände musen i fråga... ej om den inte ingick i flocken..... Lika om det var något bra....

Kvinnor har mycket större empatisk förmåga, vi har mycket större förmåga att sätta sig in i en annan individs känslor än en män... enligt forskarna...(konstigt att man måste forksa i sånt det vi kvinnor redan vet;-))

En test gjordes med  kvinnor som  ser ngt hemsk , reagerade hela hennes kropp med "empati" eller vad vi ska kalla den reaktionen för....
Samma test gjordes med män... de reagerade med att skratta osv... de kunde inte sätta sig in i det hemska, sätta sig in i den andra människans känslor och helvete....

Så det var en mkt mkt givande föreläsning....

Det har gjort tester.... djur lär sig inget genom bestraffning !!! nu vet vi det:-))

Den andra föreläsaren pratade om hunden som maskin, och om en generell inlärningslag.
Om accociativ inlärning som paviolansk( osäker på stavning)  eller operant inlärning.

Känner nu när jag ska summera denna föreläsare så klarar jag inte det just nu... kan inte sätta egna ord på det så det blir förståligt..... 
Men summan av detta lika som ovan.... Djur kan inte lära sig av bestraffning....

Summan av de ovan föreläsare var ... innehållet kanon men båda speciellt den andra var så trist på scen,... pratade liksom i samma tonläge, mm hela tiden och den andra han pratade i termer som enbart universitets folk kan uppfatta....  nä det var bedrövliga pratare om ni förstår vadj ag menar.

Nästa föreläsare var Kent Svartberg ( som jag tränar lydnad för fniss fniss)  som var mkt dukgit på att prata, få oss engagerade och hade ett varierande sätt att ge information... mkt duktig... svängde sig med fina ord MEN på ett roligt sätt och han "översatte" det alltid:-) Han pratade om en helheltsyn för ett framgångsrikt hundägande ohc ett lyckat slutresultat.

Man kan säga att det finns 5 st  framgångsfaktorer... jag går inte in och förklarar varje på det sättet eller inte alls men vill bara tala om ändå.

1. Förstå din hunds personlighet, leta de goda sidorna och odla det....

2. En bra relation med hunden. handlar inte om det gamla sättet att se ledarskap....

3. Inlärning av fördigheter

4- Få färdigheterna att fungera i rätt sitvation

5. Utveckla din mentala styrka

Summan av denna dag... upp 04,30... suttit på arselet i 16 timmar och 15 minuter ganska så exakt... inkl bilresan fram och tillbaka... och framför allt mkt mkt givande....

Idag tillät krutov mig att ligga till 9,45... inte sova men jag fick ligga... han började kl 05,00 i morse... men han nöjde sig varje gång jag sa sch gå och lägg dig... men jag vet inte hur många ggr under den tiden jag sa sschhh...  det blev ingen sömn men jag fick ligga kvar... tack för det lilla vovve...

For till klubben ohc tränade bevakning ohc lydnad... låg figge åt ngr sök kompisar.... så denna dag har gått i hundarns och hundträningstecken...fy fan vad jäkla underbart kul det är.... .. var väl borta i 5 timmar ungefär... hundarna mina är mkt nöjda ohc ligger och sover sedan vi kom hem.... skönt... men jag skulle gärna vilja "prova " ngr saker... men får väl bärga mig...

 ha en bra kväll

Kommentarer
Postat av: Carina

Intressant föreläsning verkade det vara.
Men lite svåra ord var det med i ditt inlägg också
Paviolansk = "Pavlos hundar"= lära med belöning, om jag tolkar rätt men operant inlärning förstår jag inte vad det är.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback