mellanlandade i nyköping

åter till vår lilla tripp

på vägen från den stora staden till västervik så mellanlandande jag och sonen i staden Nyköping där jag tillbringade många år av min barndom i. Det var 31 år sedan jag var i nyköping...skit vad tiden går fort..

Mitt hjärta pickade som bara den när jag svängde av E4 in mot "hållet"  och sjukhuset , åkte förbi folkungavallen och in på brunsgatan och förbi det första huset vi bodde i... där där pekade jag och visade sonen vart vi hade bott... som tur var så stämde gatornas körriktning sedan jag bodde där så jag svände in och visade vart jag gick i små skolan...Västra skolan hette den. parkerade bilen och jag var så ivrig... jag hade nog kunnat gå där hur länge som helst... suck... många många minnen...

Jag bjuder på lite bilder därifrån....  fick dock bara 2-2,5 timmar där... sonen längtade till vimmerbyfolket... och det gjorde väl jag också men det var en härlig pirrande känsla att gå på storgatan, se huset vi bodde i, se högstadieskolan Nicolaiskolan, se nyköpingshus mm

   där uppe, allra högst uppe, mitt i stan..där bodde vi.
(Jag som är "sanne" skogsmulle nu kan inte tänka mig att vi bodde mitt inne i stan)

Till "slottet" gick vi,... eller Nyköpingshus som det heter... Där dansade jag folkdans, gick flera kurser där. Mkt häftig miljö att dansa i... minns det mkt väl.
 ... vet inte om ni också "ser" människorna som gått på denna väg...visst är det häftigt !

   Här hade vi våra skolavslutningar, hela stans skolor gick hit till slottsvallen för avslutning och man sjöng bland annat : sommar lov vi väntat på bla bla bla räkna läsa kan vi bla bla bla ja ja...nostalgi så det slår gnistor om det...fniss
 

hej då.... hoppas verkligen inte det dröjer 31 år till nästa gång;o)
Till Annette... nu har jag ditt nr... så jag ringer nästa gång jag kommer till stan ...:o)

Mot västervik....

Kommentarer
Postat av: Anna dansar in IGEN..

Kan tro att det kändes i hjärtat det där du..så många minnen och härliga upplevelser..så nice med en glimt från Nyköping..där vet jag inte att jag har varit..man far mest förbi på vägen mot Sthlm..

Postat av: ejmis

Tänk om stenarna på den vägen kunde tala...

2009-07-14 @ 14:15:28
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag ser människor ända från 1600-talet gå på kullerstenarna....kan det vara möjligt???

Ser även små spinkiga flickben med en ljus kaluffs som hoppar fram och tänker på sommarlov ;))

2009-07-14 @ 17:59:41
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback