Kattprat

För ca 2 veckor sedan fick jag äran att prata med en honkatt från Uppsala.

En alldeles underbar liten kisse. Fick in både det ena och det andra.
Det fanns ett mkt stort problem dock... Paret bor i parhus eller vad det heter och det är mkt lyhört.
Katten väckte alltid paret på natten för att bli utsläppt eller insläppt. Hon skrek hon skrek. Gick liksom inte att ignorera henne för grannarna vaknade... och för grannsämjans skull så var de så illa tvunga att släppa in eller ut henne, natt efter natt.
Detta hade vuxit till ett mkt stort problem.

När jag pratade med henne om det så förstod hon inte alls matte/husses frustration... tyvärr.
Men... jag satte mig och gjorde en problemlösning. Gav henne förslag och alternativ. Kan tyvärr inte gå in på exakt vad (tystnadsplikt) men fått mail från ägaren 2 ggr där hon skrivit så här :

detta efter ngr dagar

Tack så mycket för prat och råd!

Ville bara rapportera att vi jobbar på enligt dina anvisningar och att det sedan vi kom hem igen i söndags, har gått riktigt bra med xxxxx. Hon har inte väckt oss mitt i natten någon gång ännu, utan har sagt till först någon timme efter solens uppgång. Däremot har hon ändrat sig och velat komma in och sova hos oss en stund efter att vi lagt oss, men det har varit helt ok. Vi hoppas att det ska hålla i sig!! :)

efter ytterligare en vecka får jag detta mail:

Tack !
Nu har det till och med gått ett par dagar då hon inte jamat förrän strax före åtta på morgonen!! Det har knappt hänt förut så vi är så glada!
Tusen tack.
********************************************************************************

Det är så otroligt underbart för mig att få till en lösning där alla partner är nöjda. Inte alltid lätt att göra en problemlösning. Inte alltid man lyckas heller.
Man kan inte bara säga ex: att du får inte jama eller du får inte jaga rådjur. Djuret måste få en vinning av att den avstår. Djuret måste känna att det är värt att låta bli, den ska få ut något av att göra något annat... och då måste jag ge ett mkt bra, hållbart alternativ. DET är inte alltid det lättaste. Få djuret att förstå det och djurägaren att hålla det den lovade :))

Men när det händer är min lycka total <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback