Företagare

 
I tisdags var jag bjuden av Företagarna på ett infomöte. Intressanta siffror och tyvärr skrev jag inte upp alla siffror så absoluta exakta minns jag inte men :

67% av ALLA företag i Sverige är enmansföretag, alltså inga anställda.
ca 28% har 1-50 anställda
ca 5% av alla företag har mer än 50 anställda

...
När man tänker företag så tänker i allafall jag på väldans stora företag typ Volvo osv.

Det får mig också att tänka på hur otroligt kämpigt det är att vara liten företagare med mellen 7-30 dagars karens vid sjukdom, ingen avdragsgill friskvård, måste frysa eller lägga ned ens verksamhet för att få a-kassa. först 20% momsavdrag på varje intjänad krona och därefter skatta minst 60 %.

Inga 8 timmars dagar. Man får vara glad om man bara har 10 tim, oftast mer. Ingen semester och minimal lön om man nu kan ta ut en lön.
Undra hur många av de 67 % av företagen som kan ta ut en rimlig lön och är ledig lör-sön och får 5 veckors semester.

Undrar om systemet verkligen är gjord för oss företagare egentligen..

Kommentarer
Postat av: Mia

Man blir ju nästan deprimerad när man läser...men jag vet ju att det är så där :-(

Varför ska samhället göra det enkelt???? suckar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback